Program og praktisk informasjon for årets minnemarkeringer i Regjeringskvartalet, Oslo Domkirke og på Utøya.
Fra klokken 09:00 ved minnestedet utenfor Høyblokken.
Av sikkerhetsmessige hensyn vil vesker/bagasje bli gjennomsøkt før man slipper inn på minnemarkeringen. Vi oppfordrer derfor til å ta med kun en enkel veske eller sekk.
Etter markeringen inviteres det til sosialt samvær kun for de etterlatte og direkte berørte i 22.juli-senteret.
10.30 - Avgang til Domkirken, for de som ønsker det. P.g.a. Kongelig tilstedeværelse bes alle være på sine plasser senest kl. 10.45.
22. juli-senteret vil holde åpent etter at minneseremonien er avsluttet.
Markering av 22. juli i Oslo domkirke kl. 11.00-12.00
P.g.a. Kongelig tilstedeværelse bes alle være på sine plasser senest kl. 10.45.
Minnegudstjeneste i Oslo Domkirke
Prester: Biskop Sunniva Gylver, domprost Pål Kristian Balstad (preken) og domkirkeprest Ellen Aasland Reinertsen.
Korgruppe fra Oslo domkor
Ledende domkantor Marcus André Berg (orgel)
Tale ved utviklingsminister Åsmund Aukrust
Musikk ved Arve Tellefsen
Lystenning:
Merete Stamneshagen – styreleder - Den Nasjonale Støttegruppen
Biskop Sunniva Gylver
Overlevende fra Regjeringskvartalet
Utviklingsminister Åsmund Aukrust – overlevende fra Utøya
Vennekrets Benjamin Hermansen
Familiemedlem av Tamima Nibras Juhar
Thomas Skjæveland, Rogaland – Navneoppleser 22.juli fra AUF
Fawzi Warsame - AUF
Ansvarlig arrangør: Oslo domkirke, i samarbeid med Den Nasjonale Støttegruppen og AUF.
I kirken er prester og diakon til stede gjennom hele dagen for samtale.
Minnesmerke på landsiden – Det vil stå blomster ved minnestedet fra formiddagen, slik at de som ønsker det kan ta en blomst og legge ned ved ønsket søyle.
Alle må være over med båt senest 15.30.
Markeringen starter kl. 16.00 i bakken på Utøya. Alle som ønsker å delta må melde seg på i påmeldingsportalen (se lenke nedenfor).
Ca. kl. 16.45 i Lysningen:
Alle er velkomne til å legge ned blomster og kranser.
I år vil Utøya være tilgjengelig i to dager.
Alle som ønsker å delta MÅ registrere seg gjennom denne lenken:
21.juli – Åpen dag https://event.checkin.no/225771/aapen-dag-utoeya
22.juli - https://event.checkin.no/226557/15-ars-minnemarkering-utoya-22-juli
Dette gjelder både 21. og 22. juli og kun berørte som er registrert og identifisert gjennom gyldig ID vil få tilgang til kaiområdet og Utøya disse to dagene.
Det vil være busstransport mellom Sundvolden Hotel og kaia hvor MS Thorbjørn og MS Dronning Tyra går i skytteltrafikk. Følgende tider gjelder:

Av sikkerhetsmessige hensyn vil all bagasje bli gjennomsøkt før ombordstigning i båten over til Utøya. Vi oppfordrer derfor til å ta med kun en enkel veske eller sekk på turen.
Tilbud om båttransport til vanskelig tilgjengelige åsteder
Noen åsteder ligger vanskelig til, slik som pumpehuset og de bratteste terrengene på Utøya. Derfor har Utøya AS tilbudt at de som ønsker det kan fraktes med båt til «sitt sted». Dette må forhåndsvarsles til Anne Britt Fjellro - annebritt@utoya.no
Parkering
All parkering skjer ved Sundvolden Hotel, og det går skyttelbusser derfra til båten, og tilbake igjen.
Det vil kun være mulig å kjøre ned til brygga ved Utøya og parkere der for de med spesielt behov for dette. Vi ber de dette gjelder å ta kontakt i forkant med generalsekretær I Den Nasjonale Støttegruppen etter 22.juli Gro Lindstad – gro.lindstad@stottegruppen22juli.no
Bevertning
Det vil være mulig å få kjøpt kaffe, te, mineralvann og mat på Utøya.
Kollektivtransport fra Oslo og Gardermoen til Sundvolden
Se informasjon på Sundvolden hotell sine sider.
Mulighet for overnatting på Sundvolden hotell på egen bekostning
---------------------
Arrangører: AUF og Den nasjonale støttegruppen etter 22. juli
Arrangementet på Utøya er i regi av AUF og Den nasjonale støttegruppen etter 22. juli. Vi er til stede for de berørte.
Minnemarkeringen dekkes av NRK, NTB og TV2 i form av direkte sending i likhet med tidligere år.
Noen mindre justeringer av programmene kan forekomme.